Digitális kultúra érettségi elvárások NAT2020 szerint

Digitális kultúra érettségit két szinten szervezik meg, októberben és májusban. Ez a két szint a közép szint és az emelt szint. Először nézzük meg, hogy milyen kompetenciákat vagyis milyen területeken várnak el tudást a digitális kultúra érettségi folyamán, majd nézzük meg, hogy mi a különbség a két szint között.

Digitális kultúra kompeteneciák emelt és közép szinten

Általános kompetencia, hogy a vizsgázónak rendelkeznie kell olyan készségekkel, amelyek lehetővé teszik számára feladott feladatok sikeres megoldását, a problémák felismerését, és azok megfogalmazását a hétköznapi nyelv segítségével. A problémákat algoritmikus gondolkodás mentén, algoritmusokat támogató eszközök és szoftverek alkalmazásával olhatja meg. Fontos, hogy önállóan tudjon dolgozni, és a problémamegoldás során kreatívan járjon el. Legyen tisztában az informatika és a társadalom közötti kölcsönhatásokkal, és legyen képes az operációs rendszer hálózati funkcióinak hatékony használatára, valamint a digitális eszközök integrált alkalmazására.

Tartalomorientált kompetenciák

  • Szövegszerkesztés
  • Számítógépes grafika és képszerkesztés
  • Bemutatókészítés
  • Táblázatkezelés
  • Adatbázis-kezelés
  • Publikálás a világhálón
  • Algoritmizálás, adatmodellezés
  • A programozás eszközei

A digitális kultúra érettségi során a vizsgázónak integráltan használnia kell a megtanult eszközöket. Egyes feladatokban akár több eszköz használata is szükséges lehet.

Digitális kultúra érettségi szövegszerkesztéssel kapcsolatos elvárások

  • tudjon kezelni egy választott szövegszerkesztő programot. Rendszeresen megszabják, hogy milyen szoftvert lehet használni, bár itt a legelfogadott szoftvert a Microsoft Office termék család, amit diákigazolvánnyal ingyen lehet igényelni a Tisztaszoftver.hu oldalon.
  • tudja használni a szövegszerkesztő program eszközeit az adott probléma megoldására;
  • tudjon feladatleírás alapján szöveges dokumentumokat készíteni;
  • tudja kezelni a szövegszerkesztő nyelvi eszközeit;
  • tudjon szöveges dokumentumaiba képeket, táblázatokat, illetve egyéb objektumokat beilleszteni, és tulajdonságaikat módosítani;
  • tudjon kördokumentumot létrehozni;
  • legyen képes nagyméretű dokumentumok kezelését megkönnyítő eljárások alkalmazására.

Számítógépes grafika és képszerkesztés

  • tudjon létrehozni az adott probléma megoldásához szükséges rasztergrafikus ábrákat és tudjon ábrákat módosítani;
  • tudjon létrehozni az adott probléma megoldásához szükséges vektorgrafikus ábrákat és tudjon ábrákat módosítani;
  • ismerje a raszter-, a vektorgrafikus ábrák tárolási és szerkesztési módszereit;
  • tudjon digitálisan rögzített képet, fényképet módosítani, manipulálni, szerkeszteni;
  • tudjon raszter- és vektorgrafikus ábrákat egymásba átalakítani.

Itt is előre megszabják, hogy milyen programot lehet használni, közép iskolákban GIMP vagy az Inkscape programot szokták általában tanítani, ezzel a két programmal a digitális kultúra érettségin elvárt feladatok teljes mértékben megoldhatók és ingyenesen letölthetőek is.

Bemutatókészítés

  • tudjon kezelni egy választott bemutatókészítő programot;
  • tudja használni a bemutatókészítő program eszközeit az adott probléma megoldására;
  • tudjon feladatleírás alapján bemutatót készíteni;
  • legyen képes képeket és ábrákat a szöveges környezetbe helyezni, adatokat táblázatosan elrendezni;
  • tudja alkalmazni a bemutatókészítési alapelveket;
  • tudjon interaktív bemutatókat létrehozni.

Itt általában a Microsoft Office programcsalád Power Point nevezetű programját szokták megtanítani a diákoknak.

Táblázatkezelés

  • tudjon kezelni egy választott táblázatkezelő programot;
  • tudja használni a táblázatkezelő program eszközeit az adott probléma megoldására;
  • tudjon a táblázatba szöveget, képet, illetve egyéb objektumot beilleszteni, és azok tulajdonságait módosítani;
  • legyen képes adatokat táblázatokba rendezni, és áttekinthető módon formázni;
  • tudjon függvényeket és saját képleteket használva számításokat végezni az adatokkal tudja célszerűen használni a különböző adatformátumokat;
  • tudjon hivatkozásokat használni;
  • tudjon adatokat rendezni, közülük meghatározottakat kigyűjteni;
  • tudjon megfelelő típusú diagramot készíteni, tulajdonságait módosítani.

Adatbázis-kezelés

  • tudjon kezelni egy választott adatbázis-kezelő rendszert;
  • tudja használni az adatbázis-kezelő eszközeit az adott probléma megoldására;
  • az adatmodell alapján tudjon adatbázist definiálni, annak tartalmát karbantartani;
  • legyen képes fájlban tárolt adatokat importálni az adatbázis-kezelő programba;
  • ismerje az adattípusokat, az adatokon értelmezett műveleteket és függvényeket;
  • tudjon adattáblák között kapcsolatokat felismerni és használni;
  • tudjon adatbázisokból lekérdezéssel információt nyerni;
  • legyen képes az adattáblák tartalmának módosítására.

Publikálás a világhálón HTML + CSS

  • ismerje a HTML formátumú dokumentumok szerkezeti elemeit;
  • értse a CSS használatának alapelveit;
  • tudja webdokumentum tartalmát és stílusát szerkeszteni;
  • tudjon weblapot készíteni HTML és CSS nyelven kódszerkesztő alkalmazással.

Algoritmizálás, adatmodellezés (Python)

  • tudjon pontos feladatmeghatározás alapján adatmodellt felállítani;
  • ismerje az algoritmusok mondatszerű leírását;
  • ismerje a típusalgoritmusok felhasználásának lehetőségeit;
  • tudjon a megoldandó feladathoz algoritmust készíteni;
  • legyen képes algoritmusok számítógépes megvalósítására szövegesen vagy algoritmusleíró eszközzel megadott feladat alapján.

A programozás eszközei

  • legyen képes programozási feladatot a választott programozási nyelven megoldani;
  • tudja használni a választott programozási nyelvet és a választott fejlesztői környezetet.

Mi a különbség a közép és emelt szintű digitális kultúra érettségi között?

Közép szintű vizsga két részből áll, gyakorlati és szóbeli vizsga. Szóbeli vizsga akkor szükséges, ha a tanuló nem érte el a minimum (25%) szintet akkor kell neki szóbeli vizsgát tenni.

Gyakorlati vizsga
180 perc
Számítógéppel megoldandó feladatsor
100 pont

Szóbeli vizsga
15 perc
Egy téma összefüggő kifejtése és egy programozással kapcsolatos
feladat megoldásának bemutatása
50 pont

A gyakorlati feladatok a következő témakör fedik le:

FeladatokTémakörökIdőVizsgapontszám
SzövegszerkesztésSzövegszerkesztés45 perc25 pont
Vizuális elemekSzámítógépes grafika és képszerkesztés
Bemutatókészítés
35 perc20 pont
TáblázatkezelésTáblázatkészítés40 perc25 pont
Adatbázis-kezelésAdatbázis-kezelés30 perc15 pont
Allgoritmizálás és programozásAlgoritmizálás, adatmodellezés
A programozás eszköze
30 perc15 pont

Digitális kultúra érettségi emelt szint

Emelt szintű vizsga két részből áll szintén, gyakorlati és szóbeli vizsga. Szóbeli vizsga itt mindenképpen szükséges ha eléri a tanuló, ha nem az elvárt 25%-is minimum szintet.

Gyakorlati vizsga
240 perc
Számítógéppel megoldandó feladatsor
120 pont

Szóbeli vizsga
20 perc
Egy téma összefüggő kifejtése és egy programozással kapcsolatos
feladat megoldásának bemutatása
30 pont

A gyakorlati feladatok a következő témakör fedik le:

FeladatokTémakörökIdőVizsgapontszám
Dokumentumkészítés vagy táblázat kezelésSzövegszerkesztés
Számítógépes grafika képszerkesztés
Bemutatókészítés
Publikálás a világhálón
Táblázatkezelés
70 perc35 pont
Adatbázis-kezelés Adatbázis-kezelés70 perc35 pont
Allgoritmizálás és programozásAlgoritmizálás, adatmodellezés
A programozás eszköze
100 perc50 pont

Forrás: oktatas.hu

Szeretnél jobban felkészülni kis csoportosan Digitális Kultúra érettségire? Nézd meg csomagjainkat!