KPI – Mit Is Jelent Ez A Három Betű?

Minden marketing tevékenységnél , így a keresőoptimalizálásnál is fontos a célok felállítása és ezek mérése. A méréseket viszont csak mérőszámokkal tudjuk vezetők nyelvére lefordítani. Ilyen mérőszám a KPI (key performance indicator) ami egy teljesítménymutató és arra szolgál, hogy számszerűsítse és mérje a kitűzött célt.

Mit jelent a KPI (Key Performance Indicator)?

A KPI vagyis Key Performance Indicator angol kifejezésnek a rövidítése. Ezt Magyarországon is így szokták nevezni, bár fő teljesítménymutatónak is lehet hívni. A KPI valójában egy számokkal is kifejezhő érték, aminek segítségével láthatjuk, hogy célunk megvalósulása hogyan áll. KPI ez alapján egy mérőeszköz, amit mindenkinek saját magára kell szabnia.

Van a különbség a KPI és a cél között?

Alapvetően van különbség, mert a KPI nem cél, viszont kell egy cél ahhoz, hogy funkcióját betöltse. A cél ellenben nem konkrét eredmény, a KPI viszont mérőszám aminek segítségével a célünk teljesítést tudjuk megjeleníteni.

Hogyan határozzuk meg KPI-t vagyis a Key Performance Indicator?

Első és legontosabb feladat az, hogy ki kell tűzni a üzleti és marketing cél. Nagyon sok féle eszköz lelhető fel erre, de legtöbbet a SMART módszert alkalmazzák.

SMART egy mozaikszó:

Specifikus-e / konkrét-e a kitűzött cél?&nbsp

  • M – Mérhető-e a folyamat amivel el fogod érni a célt?
  • A – Az aktuális helyzetben reálisan elérhető-e a kitűzött cél?
  • R – Releváns.e a vállalkozás jellegéhez a kitűzött cél?
  • T – Tervezett időn belül a kitűzött cél megvalósítható-e?

Példa: Aktuális tanfolyamból származó bevételt 15%-kal szeretném növelni a második félévben

Második lépés az elődleges KPI megállapítása. A fő marketing célunkat a marketing aktivitástól függetlenül is mérni kell. Ezek a KPI-k sok mindentől függhetnek, üzleti céltól, iparágtól és a rendelkezésre álló marketing büdzsétől is. Általában a célokat konverzióval, konverziós rátával tudjuk elmondani.

KPI - key performance indicator

Például: Aktuális tanfolyamokból származó bevétel 15%-kal növetlni

Elsődleges KPI lehet ebben az esetben:

Tanulók száma (=konverizó) Tanfolyamot megvásárlók aránya (=konverziós ráta) Tanfolyamot megrendelők megszerzésének a költsée (=konverziós költség)

Harmadik lépése az lesz amikor végig gondolod azt, hogy milyen támogató KPI-k vannak. Ezek a támogató KPI-k szorosan hozzátartoznak az elősdleges KPI-hez. Mik lesznek ezek a támogató KPI-k azok az értékesítési/konverziós folyamatoktól függenek.

Példál: fenti példát követe támogató KPi lehet:

Új tanulók száma

Tanfolyam megvásárlásának hossza.

Negyedik lépésként a konverziós tölcsér minden lépéséhez adj KPI-t. A KPI-hoz is társul mérés, ezért alapvető a konverziós tölcsér minden lépésésnél mérni a hatékonyságot.

Konverziós tölcsér felépítése:

  • Tudatosság Idegen
  • Érdeklődés
  • Látogató
  • Megfontolás Lehetőség
  • Szándék Lead
  • Vásárlás Ügyfél, vásárló

A konverziós ráta minden lépéséhez hozzá kell rendelni egy KPI-it azért, hogy a hatékonyságát figyelemmel lehessen kisérni. Keresőoptimalizálás esetében például a kulcsszavak helyezését és az organikus CTR-t szokták figyelemmel kisérni.

Következő lépés az lesz, hogy meg kell tervezni hogyan is fogjuk a KPI-mérni. Tervezésnél meg kell gondolni azt, hogy milyen eszközöket lehet hozzá használni. A kiválasztott eszközből kapott adatokról még kiderülhet, hogy lehet a kiválasztott KPI-t nem is tudod vele egyértelműen használni a célod eléréséhez. Szóval válaszd ki az eszköszt, majd mérj és tesztelj , ha megfelelő és használható adatot kapsz akkor már félig siker útjára léptél.

Utolsó lépésként pedig a kiválasztott KPI-ről készíts riportot azért, hogy folyamatában lásd, hogy hol állsz a céljaid elérésében. A riport készítésére sok lehetőséged van, használhatod a Google Data Studiót, Google Sheets vagy akár egy sima excell táblázatot. Lényeg az, hogy rendszeresen megadott időközönként készítsd el a riportot azért, hogy lásd a céljaidat és azt azok hogyan változnak!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük